BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, August 24, 2009

~Ma...ku rindu mu~

"Ma...melihat wajahmu...memberikanku ketenangan berpanjangan.."



pulang sahaja dari kelas political science,
saya merebahkan diri,
rehat seketika,
fikiran menerawang entah ke mana..
tiba2 ia singgah ke rumah..huhuhu
Ma..Abah..rindunya...
Bagaimana ye keadaan mereka, adik2 ku? Puasa macamana??
terus saya capai handphone saya..
menelefon ke rumah..

"Assalamualaikum.."
"Waailaikumusalam..'
"Ma..apa khabar??"
"Ma kurang sihat..rehat2 kat bilik ni..badan rasa letih2,baru dua hari puasa pun dah x larat dah..sakit dalam perut"..
Hiba mendengarnya,..Ma sakit lagi..baru sahaja hampir pulih dari demam..
"Oh ye ke...mungkin nak cuti kot..?"
Sengaja saya cipta ayat itu supaya hati saya tak hiba..
" Ma..orang minta maaf ye Ma.."


"Kenapa?? Ada buat salah ke??"..

" Bukanlah...orang nak minta maaf dengan Ma kalau selama ni orang ada buat salah pada Ma.."

huhu..suara saya berubah..hiba..tapi masih dikawal agar tidak mengundang kesedihan ibu saya..

"Mana lah tahu, tiba-tiba orang mati.."

air mata saya hampir jatuh..

dalam masa yang sama ego saya turut tumbang..

baru saya sedar..

selama ini..SAYA SEORANG YANG EGO!

kerana..."minta kemaafaan" dari kedua ibubapa... bukanlah selalu saya lakukan..
Biasa dibuat apabila Raya,pulang ke kampus, dan tiap kali saya hendak pergi ke tempat yang jauh..

Ma..betapa mulianya hati seorang ibu..

dia tanyakan saya apa kesalahan yang telah saya lakukan??,,

seolah-olah saya tak pernah lakukan kesalahan terhadapnya...

seolah-olah saya ini anak yang bersih dari dosa derhaka...

bukan tak pernah saya lukai hatinya..

lupakah dia???

siapalah saya..tak mampu lari dari kesalahan itu..

saya ingat lagi..
dia pernah jatuhkan air mata kerana sikap saya..

Saya tak ingat apa silap saya waktu itu..tak tahu pun kenapa..

Tapi saya yakin saya ada menyentuh sensitivitinya...

saya turut terguris melihat air matanya..

tak patut saya biarkan dirinya menangis kerana saya..

"Ma..inginku pelukmu sekarang..merasa kehangatan kasih sayangmu"

"Ma..aku ingin berada di sisimu..merasa untuk dibelaimu"

"Aku cium ingin pipimu..menghargai pengorbananmu "

"Aku takkan biarkan air mata itu membasahi pipimu lagi"..

~saya menitiskan air mata..~

~di saat menulis entri ini, sambil mendengar lagu [My Mother~Sami Yusuf]~


Blessed is your face
Blessed is your name
My beloved
Blessed is your smile
Which makes my soul want to fly
My beloved
All the nights And all the times That you cared for me
But I never realised it
And now it’s too late

Forgive me
Now I’m alone filled with so much shame
For all the years I caused you pain
If only I could sleep in your arms again
Mother I’m lost without you
You were the sun that brightened my day
Now who’s going to wipe my tears away
If only I knew what I know today
Mother I’m lost without you
Ummahu, ummahu, ya ummi wa shawqahu ila luqyaki ya ummi
Ummuka, ummuka, ummuka ummuka
Qawlu rasulika Fi qalbi,
fi hulumi Anti ma’i ya ummi
Mother... Mother...
O my mother
How I long to see
O mother
“Your mother, Your mother, Your mother”
Is the saying of your Prophet In my heart, in my dreams
You are always with me mother
Ruhti wa taraktini
Ya nura ‘aynayya Ya unsa layli
Ruhti wa taraktini
Man siwaki yahdhununi
Man siwaki yasturuni
Man siwaki yahrusuni
‘Afwaki ummi Samihini...
You went and left me
O light of my eyes
O comfort of my nights
You went and left me
Who, other than you, will embrace me?
Who, other than you, will cover me?
Who, other than you, will guard over me?
Your pardon mother, forgive me

.saya tahu

..seorang ibu walaupun terguris dengan anak2nya

mereka tetap sabar dan memaafkan anak2nya

sayangnya mereka terhadap kita..

Ma, saya janji takkan sakitkan hati Ma lagi...

Tak sanggup saya melihat air mata Ma jatuh lagi

berdosa..

::jika derhaka wajib masuk neraka::













0 comments: