BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 10, 2009

beza "pinjam" dan "guna"

"awak,nak pinjam pen kejap,"pinta Nuur.
"tak boleh,awak tak boleh pinjam pen saya,tapi awak boleh guna,"
"kenapa pula,bukan sama aja nak pinjam,nak guna?,"
"tak sama la awak,..."
"kalau awak pinjam pen saya tu,bermakna awak kena pulangkan balik dakwat yg awak guna tu sama seperti sebelum awak guna,itu sebenarnya definisi untuk pinjam...manakala,kalau awak minta untuk guna,maka tak perlu pulangkan kerana si pemberi pinjam sudah redha dengan memberi izin."
"oh,macam tu ke?"
"dulu saya pun selalu minta pinjam,tapi saya telah di tegur oleh ustazah saya,ada benar juga apa yang dia timbulkan ni.."
"sejak di tegur,saya cuba biasakan diri untuk gunakan istilah tersebut,"

p/s:hanya berkongsi pandangan

0 comments: